JJAB

Voor Stichting Jeugd Juridisch Adviesbureau (JJAB), maakte DHEVAK een logo, een website en visitekaartjes. We blikken in dit stuk samen met Renda Blok, voorzitter en juridisch adviseur van Stichting JJAB (en de vriendin van Tomi -red.), terug op ons avontuur.

LEES MEER
BEKIJK WEBSITE

JJAB

JJAB is een stichting gericht op het gratis en laagdrempelig bieden van juridisch advies aan jongeren tussen de 12 en 27 jaar in de omgeving van de gemeente Emmen. JJAB is gevestigd in het pand van Jimmy’s,  Baander 5 in Emmen.  JJAB is opgericht door Wesley Tabak en Renda Blok nadat zij constateerden dat er iets moest gebeuren in de gemeente Emmen op het gebied van jeugd en het recht. Renda: “Vanuit onze omgeving, waaronder Jimmy’s Emmen, kregen wij regelmatig vragen over het recht. Vragen als: Heb ik recht op een uitkering? Mag mijn baas mij ontslaan als ik ziek ben? Heb ik recht op huurtoeslag als ik 21 ben? etc. De vragen varieerden ontzettend en de drempel om hulp te vragen bij allerlei instanties lag hoog. Ook het internet was niet toereikend. We besloten om zelf, met beide een juridische studie achter de rug om een stichting op te richten waarmee we samen met een team van stagiaires deze vragen zoveel mogelijk konden gaan beantwoorden.”


Ontmoeting

Voor onze ontmoeting kunnen we heel ver terug gaan. We kenden Wesley en Renda namelijk al heel lang als vrienden en zijn ook vanaf het begin betrokken geweest bij de oprichting van de stichting ( Frank was zelfs onderdeel van het bestuur -red.). Maar, hoe vond de ontmoeting voor de opdracht tussen JJAB en DHEVAK plaats? Renda: “Na de oprichting van onze stichting besloten we dat we een website en een huisstijl nodig hadden. We werken natuurlijk met jongeren en die moesten we online kunnen bereiken. Jongeren leven voor een groot deel online. Toen dachten we, goh, wie kennen we nou die ons hierbij kan helpen? Daarmee zijn we naar DHEVAK gegaan en eigenlijk met de vraag: Hey we hebben een website nodig en wat hebben we nog meer nodig?”

  


Hoe ging het verder?

We kenden Wesley en Renda dus persoonlijk, wat het natuurlijk wat anders maakt dan wanneer een willekeurig iemand of een willekeurig bedrijf naar je toe komt. We waren wel meteen heel enthousiast om met ze te werken, maar ook voorzichtig. Als je vrienden bent en je gaat samen een opdrachtgever- en opdrachtnemer relatie aan, dan moet je daar wel goede afspraken over maken. Zo kwamen we bijvoorbeeld tot de conclusie dat we de feedback momenten iets verder moeten inperken. JJAB zat namelijk aan de overkant van de straat en wij gingen vanuit ons enthousiasme met elk nieuw onderdeel naar ze toe om feedback te vragen. Renda: Aan de ene kant konden we natuurlijk heel makkelijk zeggen wat we van dingen vonden omdat we elkaar erg goed kennen. Aan de andere kant had ik daardoor wel héél veel ruimte, waardoor het ook af en toe wel even botste. Daar zijn we toen even op terug gekomen met z’n allen en toen was het ook gewoon goed. UIteindelijk konden we elkaar juist heel erg goed versterken.”

Om tot een goed product te komen zijn we samen gaan brainstormen over hoe we jongeren het beste konden bereiken. Dat werd al heel snel het doel: zo goed mogelijk en zo veel mogelijk jongeren bereiken. Renda: “Wat ik daarin persoonlijk heel erg leuk vond, was dat DHEVAK toen stagiaires had, die dus ook jong waren en die jullie ook echt lieten meedenken.” We moesten het makkelijk en duidelijk maken voor de doelgroep, zodat de drempel zo laag mogelijk lag. Om de doelgroep beter te bepalen, planden we een sessie waar we een aantal duidelijke thema’s hebben gevonden. Die hebben we weer verder uitgewerkt naar specifieke vraagstukken. Dit is bij DHEVAK dan ook de  werkwijze. We moeten eerst samen goed bedenken wat nou écht je verhaal is voordat we de beste manier kunnen vinden om dat te vertellen. Wesley en Renda vonden daarin het persoonlijke erg belangrijk. Zij zijn JJAB en de jongeren krijgen met hun te maken als ze een vraag hebben. We kozen ervoor om Wesley en Renda heel prominent op de site te zetten en om heel erg vanuit de jij-vorm te spreken: ík help je, met jóúw problemen. We moesten natuurlijk denken vanuit de doelgroep, maar ook vanuit de gemiddelde websitebezoeker die niet per sé de doelgroep is, maar die je ook niet wilt afschrikken. Renda: ”Wat ik heel fijn vond aan het proces met jullie, was het feit dat we onze doelgroep nog beter leerden kennen. We hadden er natuurlijk wel een beeld bij, maar met jullie zijn we het nog verder gaan onderzoeken, waardoor we hier een nog beter beeld van kregen.”


Uit deze samenwerking hebben wij kunnen leren dat we soms iets later in het proces om feedback moeten vragen. Feedback is natuurlijk goed, maar soms kan de klant nog niet zien wat wij met een concept voor ogen hebben. Dat moeten we dan eerst verder uitwerken. DHEVAK en onze vrienden van JJAB zijn erg blij met het eindresultaat en hopen samen nog een heleboel mooie en bijzondere concepten te verzinnen om het recht en juridisch advies nóg toegankelijker te maken voor jongeren!